1. Czym kierować się przy wyborze kasku?
Przede wszystkim bezpieczeństwem, dobry kask motocyklowy powinien być bezpieczny, ponieważ chroni podczas wypadku najważniejszą część ciała. Jest prawnie wymagany, jako obowiązkowe wyposażenie ubioru motocyklisty (no może z pominięciem niektórych Stanów w Ameryce Pn. :))
Wracając do kwestii bezpieczeństwa pierwsze na co warto zwrócić uwagę to to czy kask spełnia wymagania europejskich norm bezpieczeństwa. Norma ECE 22.05 to norma, którą musi spełniać każdy kask motocyklowy, w którym poruszamy się po krajach UE (a od czerwca tego roku producentów kasków zacznie obowiązywać norma ECE 22.06, jeszcze bardziej rygorystyczna- nie oznacza to jednak, że kask z ECE 22.05 zostaną wycofane lub nie będą spełniać aktualnych norm-będą, jeszcze przez wiele lat, a w sklepach nadal znajdziecie póki co tylko ''stare'' kaski, ponieważ nie ma żadnej regulacji prawnej, która by to zmieniała i nakazywała.
Bezpieczny kask to również taki, który został wykonany z dobrych materiałów. Niewątpliwym numerem 1 jest kask, którego skorupa została wykonana z włókna szklanego (fiberglass). Równie zaawansowane technologicznie są kaski wykonane z carbonu (włókno węglowe) i policarbonu. Inne materiały jakie mogą być użyte przy produkcji skorup kasków motocyklowych to technopolimer czyli termoplastik wzmocniony włóknem szklanym oraz zwykły termoplastik, który jest najtańszym materiałem. Zazwyczaj te kaski mają najwięcej wypełnienia w środku - wszystko po to by spełnić normy bezpieczeństwa, przez co są mniej atrakcyjne stylistycznie (efekt kosmity przy drobnej sylwetce ;)), są również zdecydowanie cięższe co przekłada się na komfort jazdy.
Jeśli szukasz dobrej, bezpiecznej opcji to zwróć uwagę na wypełnienie kasku. Te lepsze wypełnione są materiałem EPS, mają zdecydowanie lepsze właściwości izolacyjne i ochronne niż kaski , których wypełnieniem jest zwykły styropian. Pamiętaj, że materiał, którym wypełnione jest wnętrze kasku wpływa również na jego właściwości i słyszalność szumów podczas jazdy (w połączeniu ze wszystkimi zmyślnymi otworami wentylacyjnymi).
Kolejną kwestią na którą warto zwrócić uwagę podczas zakupu kasku to zapięcie. Najbardziej popularne i najbardziej bezpieczne to zapięcie typu DD -tak zwane podwójne D. W wielu jednak kaskach możecie spotkać zapięcie typu microlock.
2. Jak dobrać odpowiedni rozmiar kasku?
Odpowiednie dopasowanie kasku jest ważnym elementem odpowiadającym za nasze bezpieczeństwo, dlatego nie warto takiego zakupu dokonywać w pośpiechu!
Do pierwszych przymiarek warto się przygotować, przed przymierzeniem kasku zmierz obwód swojej głowy nad uszami i kończąc na środku czoła. Każdy producent kasku ma swoją rozmiarówkę, dlatego rozbieżności w rozmiarach mogą się pojawić. Ze względu na rodzaj kasku, każdy może leżeć inaczej na głowie, inaczej będzie przylegać wyściółka kasku, inaczej zostaną ściśnięte policzki. Warto zaznaczyć, że bez względu na to jaki rodzaj kasku wybierzemy nie może on luźno leżeć na głowie. Dobrze dobrany kask powinien stawiać lekki opór podczas wkładania na głowę. Musisz poczuć, że kask przylega w każdym miejscu i umiarkowanie uciska policzki. Ważne jest również, by nie ''przedobrzyć'' -kask nie może uciskać na skronie oraz górną część głowy. Najlepiej jeśli nie jesteś pewien co do wyboru rozmiaru kasku spędź w nim kilka minut przed zakupem, pozwoli Ci to stwierdzić czy kask jest dobrze dobrany. Pamiętaj również, że każdy kask, a właściwie wyściółka kasku, musi się ułożyć, dlatego na początek wybieraj krótkie trasy, które pozwolą na odpowiednie ułożenie i zapewnią Ci komfort jazdy przy dłuższych wojażach.
3. Typy kasków motocyklowych
Kaski dzielimy w zależności od budowy, stylistycznej formy i specyfiki jazdy na motocyklu, do której będzie wykorzystywany.
Możemy wyróżnić 4 podstawowe rodzaje kasków:
Jest to najbardziej popularna i uniwersalna grupa kasków, najczęściej wybierana przez motocyklistów jazdy sportowej, i miejskiej, sprawdzą się również w dalsze trasy. Są uważane za najbezpieczniejsze a wysokiej jakości modele bywają tak wyprofilowane by maksymalnie zwiększyć aerodynamikę i opływowość powietrza, dzięki temu są bardzo dobrze wyciszone.
Są to kaski najchętniej wybierane przez właścicieli motocykli turystycznych, idealnie sprawdzą się na dłuższych trasach. Największym plusem tych kasków jest podnoszona przyłbica (dolna część kasku wraz z szybką) jest to wielkie ułatwienie szczególnie na postoju (na stacji benzynowej) lub w drodze - kiedy stoisz w korku. Kaski szczękowe są z reguły droższe i cięższe od zwykłych integrali, minusem jest również poziom szumów, ponieważ przez konstrukcję kasku dostaje się więcej hałasu.
Ze względu na oldschoolowy wygląd są to kaski najczęściej wybierane przez fanów motocykli chopper, cruiser. Cieszą się również uznaniem fanów maszyn o mniejszych pojemnościach (skutery, motorynki i motorowery). Zapewniają dużo niższy poziom ochrony niż kaski zabudowane, ponieważ nie chronią w ogóle szczęki motocyklisty. Na plus jest lekkość i przewiewność, natomiast kwestia bezpieczeństwa pozostawia wiele do życzenia... dlatego nie są polecane są do jazdy szczególnie na motocyklach o dużej mocy.
Kaski, które są wykorzystywane przy jeździe wyczynowej na motocyklach enduro, cross. Cechą charakterystyczną jest wysunięta część czołowa (daszek), który chroni przed słońcem, deszczem, błotem - oczywiście najlepiej w połączeniu z goglami. Kolejną cechą, która rzuca się w oczy i odróżnia ten kask od innych to wysunięta szczęka, która zapewnia odpowiednią wentylację, a dzięki filtrom chroni przed brudem, pyłem i błotem.
Podsumowując, wybierając kask, warto wybrać to co najważniejsze - bezpieczeństwo. Nie warto przesadnie oszczędzać, bo jest to najważniejsza część, jaką powinniśmy chronić podczas jazdy motocyklem.